Författare och journalist

Jag gjorde ett besök på Svenska barnboksinstitutet för ett tag sen. De hade en temadag som hette Kvalitet eller kvantitet – Barn- och ungdomslitteraturens dilemma. Antalet utgivna barn- och ungdomsböcker har ökat lavinartat de senaste åren och dagens diskussioner handlade bland annat om vad det medför. Kan författare och illustratörer leva av att göra böcker när  allt fler ska dela på kakan, går det att hålla god kvalitet på alla böcker som ges ut och vad är god kvalitet egentligen?  Vem bestämmer sånt?

Ulf Stark, Åsa Lind och Per Gustavsson diskuterar om vem som har råd att göra bra böcker egentligen. Ju fler böcker som ges ut, desto fler ska dela på kakan.

Ulf Stark, Åsa Lind och Per Gustavsson diskuterar om vem som har råd att göra bra böcker egentligen. Ju fler böcker som ges ut, desto fler ska dela på kakan.

 

Här kommer några axplock från diskussioner och panel.

 
Första stora frågan var: Varför antalet utgivna böcker ökat så mycket?

Ett bud var den sänkta bokmomsen, ett annat att det är lättare att själv ge ut böcker idag och ett tredje att antalet små förlag har ökat stort de senaste åren och att de satsar på hög utgivningstakt för att klara konkurrensen från de större förlagen. Pisa-undersökningen var ytterligare en faktor som lades fram.

 
Andra stora (och mycket svårare) frågan var: Vad är kvalitet egentligen? 

Ann Steiner, forskare i förlags- och bokmarknadskunskap, menade att det inte går att ge några direkta svar, men att kvalitet är föränderligt och att det är viktigt att prata om hur vi ser på kvalitet i dag och vad vi vill använda den till.
Faktorer som kan förknippas med kvalitet kan vara att en bok får litteraturstöd, ger samhörighet, skapar läslust, skapar samtal, har sociala och emotionella värden, får stor spridning, estetik med mera. 

Johanna Ringertz, förläggare på Natur och Kultur, tyckte att kvalitet uppstår i processen mellan upphovsman och förlag, att det är där det fina mejslas ut och hon poängterade flera gånger att tid är en viktig faktor. Om man låter det ta tid innan en bok blir klar, då kan det bli riktigt bra kvalitet.

Litteraturkritikern Pia Huss tyckte att det grundläggande är att det ska finnas en avsikt med ett verk. Sen letar hon alltid efter ”konstens speciella hjärtpunkt”.
”Den går inte att definiera, men det är när en text berör så mycket att den genomströmmar mig fullständigt och jag blir full med tankar, jag blir förvirrad, glad, ledsen etc. Då har jag hittat något som för mig innebär kvalitet.” 
Hon menade också att det är ett stort problem att barn- och ungdomslitteratur får så lite utrymme i medier idag. ”Det utrymme vi har talar för hur vi betraktar barn och unga och vi betraktar dem jävligt illa.”

Ulf Stark, författare: ”För att som författare göra bra texter är det otroligt bra att byta texter med varandra och få igång en diskussion om texten, det är där, i den diskussionen som man närmar sig kvalitet.”

Ulf Stark, författare: ”När man vet att en bok samtalar med en själv vet man att den är bra.”

Kuriosa: Jag hade turen att hamna bredvid Guri Fjeldberg, journalist och litteraturkritiker på den norska nättidningen Barnebokkritikk.no vilket medförde ytterligare spännande diskussioner mellan varven. Hon har skrivit en längre och mer utförlig artikel om den här temadagen och den finns att läsa här.  

Dagens program och debatter väckte nya funderingar och tankar (hos mig och förmodligen hos många andra som var där), och förhoppningsvis medför det att vi fortsätter diskussionen. 

Följande fina sammanfattning av Erik Titusson, förläggare på Lilla Piratförlaget får avsluta den här texten: Litteratur ska vara en konstupplevelse, en förhöjd livskänsla. Kvalitet är när man känner hur rummet vibrerar medan man läser de sista sidorna.

Erik Titusson förläggare Lilla Piratförlaget: Litteratur ska vara en konstupplevelse, ge en förhöjd livskänsla.

Erik Titusson förläggare Lilla Piratförlaget: Litteratur ska vara en konstupplevelse, ge en förhöjd livskänsla.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *